Linkbuilding

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er et af de absolut vigtigste faktorer I forhold til at skaffe gode placeringer I Google og derfor skal du igang med linkopbygning som er processen hvor du skaffer og eller køber links til dit website fra andre websteder, et hyperlink (normalt bare kaldet et link) er måden brugerne navigere mellem sider på internettet, og er en stor del af årsagen til at vi har søgemaskinere i dag, du kender jo nok GOOGLE deres indeks/arkiv er bygget op af sider som de har fulgt linksne på for at finde flere sider til deres indeks/arkiv som du i dag kan søge igennem via deres søgemaskine.

Der er findes mange teknikker til at opbygge links på, og selvom de variere i sværdhedsgrad vil mange SEO-ninjaer sige at linkbuilding er et af de sværeste aspekter når der skal arbejdes med SEO.

Når der opbygges SEO på et website er linkbuilding et af de mest tidskrævende aspekter af optimeringen foruden OnPage optimering som er en vigtig del af en god SEO.

Hvad dækker linkbuilding over?
Arbejdet med skabelsen af inks fra andre hjemmesider til din hjemmeside - og opbygning af en effektiv og naturlig linkprofil.

Virker linkbuilding?
Ja det går det i den grad! Indgående links er anno 2019 en afgørende faktor for gode placeringer i Google!

Hvad koster link building?
Det afhænger meget af hvilke medie du ønsker links fra og hvor stor konkurrencen er, på det du vil være synlig på. Det er gratis og uforpligtende at få et tilbud hos os!

Typer af linkbuilding

Linkbuilding kan deles op I flere underkategorier, og de 2 første er de absolut vigtigste. Den vigtigste er dog den første.

  • Ekstern linkbuilding

    Her snakker vi om at skabe links fra andre hjemmesider til sin egen hjemmeside, det er vigtig at disse links er relevante, altså at de sider som der bliver linket fra har relevans I forhold til emnet på din hjemmeside.

    I nedenstående eksempler har vi taget udgangspunkt I at du driver en virksomhed inden for Vvs arbejde.

    Det gode link
    Et rigtig godt link kunne være fra https://ao.dk som har en høj DR på 64, og arbejder med salg af vvs artikler til håndværkere og samtidig har stor relevans I forhold til dit arbejdsomsråde.

    Det dårlige link
    Et dårligt link ville være fra https://knsko.dk som sælger sko og har en DR på 17 og Ikke har relevans I forhold til dit arbejdsområde.

  • Intern linkbuilding

    Handler om at skabe en god intern struktur på links mellem de enkelte undersider, der giver mening for brugerne.

  • Udgående linkbuilding

    Handler om at linke fra sin egen hjemmeside til andre hjemmesider, der er relevante, så man hjælper sine brugere til endnu mere information.

Hvordan skaffer man links?

Der findes mange metoder at skaffe indgående links til sit website, men det er ikke altid lige nemt at skaffe links af høj kvalitet, men er du kreativ og har modet på at skaffe de rigtige links har du gode muligheder for at det kan ende ud i en rigtig god linkopbygning.

Det er det mest optimale at have en variet linkprofil, altså flere forskellige links af høj og lav kvalitet for at skabe den meste naturlige linkprofil, det kan være farligt at anskaffe for mange links på kort tid og samtidig kun links af høj kvalitet, dette vil i Google's robot øjne ikke virke naturligt, så ved at have en naturlig linkprofil med blandet links af forskellige kvalitet gør du mest muligt for at undgå at netop Google straffer dig for dit hårde arbejde.

  • Naturlige links

    Når vi snakker om naturlige links handler det om at folk af deres egen vilje har valgt at linke til lige netop dit website, det kan være fordi du har en ydelse som folk finder brugbar og gerne vil dele med andre som har samme behov, det kan også være fordi du skaber noget virkelig godt indhold som folk finder spændende og nyder at læse og synes at det er så godt at det er værd at dele med andre som har samme interresser.

  • Netværks- og leverandørlinks

    Har du et godt netværk eller samarbejdspartnere som du køber produkter og eller ydelser af, kan det være nogle af de nemmeste og stærkeste links, du kan få.

    Hvis du eksempelvis driver en webshop, så sælger du med sansynlighed produkter fra et eksternt brand, her er det ikke utænkligt at ved at hendvende dig til din leverandør, vil de være interresseret i at link til dit website, da de er interreseret i at få solgt flere af deres produkter og ved at linke til dig, skaber dette en større mulighed både for dig men også for din leverandør.

    Dit netværk kan jo både omfatte leverandøre, kunder, samarbejdspartnere og det kan jo også være du støtter andre igennem sposorater, her er der jo oplagte muligheder for at du kan få stærke og naturlige links til dit website.

  • "Byt" dit indhold for links

    Du kan også vælge at skabe rigtig stærkt indhold udfra den viden du har inden for et bestemt emne og tage fat i websites/blogs du vudere kunne have en interresse i at fremvise dit indhold over for deres brugere, derved skaber du et stærkt link til dit website udfra indhold som du selv har generet og websitet der publicerer dit indhold vil give deres læsere endnu mere indhold og mulighed for flere søgeord i deres organiske resultater.

    Så når du har skabt noget rigtig stærkt indhold og du er tilfreds og klar til at få det online, skal du igang med outreach, altså tage kontakt til relevante sider og få dem overbevist om, at de skal publicere dit indhold med tilhørende link til dit website, det er ikke nemt, men mange websites er interreseret i indhold da de så selv kan spare tid i at skrive indholdet og hvis du levere høj kvalitet, kan det jo være du vil blive tilbudt at få mere indhold på websitet.

  • Skab presseomtale

    En anden mulighed som ligger i samme boldgade som "Byt" dit indhold for links har vi pressearbejde, det kan være en yderst efektiv linkbuilding-strategi, her har du mulighed for at komme ud med et budskab som er positivt vinklet på din virksomhed, og netmedier er for det meste rigtige stærke og troværdige domæner.

    Men din pressestrategi handler meget om du er lille virksomhed eller en af de store spillere på markedet, har du et anerkendt brand og den rigtige historie kan du komme ud i de landsdækkende medier og ende med at få et virkelig stærkt link, er du en mindre virksomhed, er der bestemt ingen grund til at opgive på forhånd, det kan være markant nemmere at få din historie bragt i de mindre medier, de mindre og lokale medier har mindre penge at arbejde med og betyder derfor også at interessen for netop din interresse kunne have rigtig stor værdi, dette gælder også selvom du er en ukendt virksomhed, du skal tænke på at den historie du kommer med severer du jo faktisk for mediet på et sølvfad og det koster ikke mediet penge.

    Det behøver ikke være en revolutionerende nyhed, for at du kan få din historie bragt, det kunne være du havde haft success inden for et bestemt område, eller at du skal til at udvide forretningen m.m. det vigtigste er at folk kunne have interresse i at læse din historie.

    Lykkes det dig at få din historie bragt i et lokalt medie får du lokal omtale, men vi jagter også at få et link til vores hjemmeside, så husk at spørg om du kan få lagt et link ind i historien, da det også kan gavne læserne i og med der gives mulighed for at læse mere om emnet.

  • Advertorials